מאירועי הפרקים הקודמים. בסוף שנת 2021, השנה בה טסלה החלה לפעול כאן ופרצה את הסכר ה"חשמלי" בשוק הרכב הישראלי, נחת ג'ילי גיאומטרי C – רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) על הצד הקטן של הסגמנט, כזה שבפני עצמו לא נראה כמו משהו מעניין במיוחד. אלא שאותו ג'ילי היה רכב חשמלי – הדבר החם אז והיום – והתמחור שלו היה בהחלט אגרסיבי: במחיר נמוך משל משפחתית קומפקטיות הציעו הסינים רכב פנאי מאובזר, חזק, עם טווח מצוין ונטול דלק יקר ומזהם. לא תיקחו?
 

הישראלים לקחו

פנקס ההזמנות של ג'ילי תפח, ואת שנת 2022 סיימה ג'ילי עם מעל ל-6,800 מסירות – של דגם אחד בלבד, כן? ה-C היה לרכב החמישי הנמכר ביותר בדירוג הכולל, רכב הפנאי הקומפקטי השני הנמכר וכמובן המוביל בטבלת המסירות החשמלית. הישג של ממש עבור רכב ומותג חדשים לגמרי בשוק המקומי.

אלא שעם ההצלחה בא גם התיאבון – של המתחרים שהצטרפו מאז לשוק המקומי. היריב העיקרי כרגע הוא אטו 3 של BYD שהציע מתכון דומה אך עשיר ושלם יותר, וגם עבר את מבחן הבטיחות של יורו NCAP (ג'ילי עדיין לא) – וזה הספיק לו כדי להוביל מאז בטבלת המסירות ולנצח במבחן ההשוואתי שערכנו לדגמים. וכן, בעיות הספקה השפיעו והרבה.

ג'ילי גיאומטרי C לד
צילום: בן חסון-
 

ובכלל, הגיע הזמן למתיחת פנים.

ג'ילי הכריזה על עדכון ה-C באוגוסט 2022. העיצוב עודכן ורוענן, בעיקר סביב החזית, וחלקים גדולים בסביבת הנהג תוכננו מחדש – עיצוב הקונסולה המרכזית שונה לגמרי, למשל. ממשק המולטימדיה עוצב גם הוא מחדש, נוספה תאורת אווירה עשירה ודיפונים חדשים. 

אבל החידושים משמעותיים יותר: במערך ההנעה החשמלי סוללה מעודכנת, נוזל קירור אחר ומערכת בלימה רגנרטיבית משופרת. המנוע ללא שינוי, אך בזכות השינויים הקוסמטיים הנ"ל, שהובילו לשיפור במקדם הגרר (0.237) גם הטווח שופר קלות.

ג'ילי גיאומטרי C מידות
צילום: בן חסון
 

למבחן יצאנו עם…

השיווק של הדגם המחודש בישראל הוכרז ביוני בשתי גרסאות – 360 בעלת סוללת 53 קוט"ש וטווח של 360 ק"מ (10 ק"מ יותר) או 480 עם סוללת 70 קוט"ש וטווח של 485 ק"מ (25 ק"מ יותר). לשתי הגרסאות אותו מנוע הזהה לזה של הדגם היוצא – 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ – אבל הביצועים שופר: 7 שניות ל-100 קמ"ש במקום 7.7 שניות בעבר.

הדגם מוצע בשתי רמות גימור: 'פיור' כוללת תאורת לד, חישוקי 17 אינץ', גג זכוכית פנורמי, מערך מצלמות היקפי עם חיישני חניה מאחור, מפתח חכם, בקרת אקלים, צג מולטימדיה 12.3 אינץ'.

ג'ילי גיאומטרי C צמיגים וחישוקים
צילום: בן חסון

רמת 'פרו' מוסיפה לא מעט: חישוקי 18 אינץ' בעיצוב חדש, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים (תקני ב-480), אוורור וחימום מושבים, תצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת של בוז. 

למבחן קיבלנו את גיאומטרי C בגרסת 480 וברמת גימור 'פרו' – מחירו נקבע על 166,000 שקלים ו-2,000 שקלים תוספת על הצביעה הדו-גונית.

ג'ילי גיאומטרי C עיצוב
צילום: בן חסון
 

קצת עניין בהופעה

אני חייב להודות שג'ילי גיאומטרי C היוצא נראה נאה בעיני גם כיום, ואינני בטוח שכל השינויים בדגם המחודש עשו לו טוב – אבל התוצאה בהחלט מעוררת קצת יותר עניין. מלפנים יחידות התאורה כמעט ללא שינוי – אך כל השאר כן עם פגוש חדש, סמל מואר, תאורת לד רוחבית, איפור שחור ועוד. מהצד ומאחור כמעט שאין שינוי, למעט חישוקי ה-18 אינץ' החדשים.

השינוי נמשך גם כשמתקרבים לרכב: ג'ילי כעת מזהה את הנהג מרחוק ופותח את הידיות ומפעיל מיזוג מיד עם פתיחת הדלתות – וגם אין צורך להניע, פשוט לשלב להילוך ולצאת לדרך. 

ג'ילי גיאומטרי C 2023
צילום: בן חסון

הקונסולה המרכזית המוגבהת של הדגם היוצא פינתה את מקומה עבור אחת נמוכה יותר המייצרת מופע אוורירי יותר, פקדי המיזוג פונו לגמרי (מיד) והדשבורד קיבל מראה מינימליסטי ונקי יותר עם פס רוחבי המאכלס בתוכו את פתחי המיזוג החדשים – וכאן אציין כי אלה המוסתרים במרכז היו אפקטיביים למרות החששות. גם גלגל ההגה עוצב מחדש, יש משטחי דיפון חדשים בצבעים חדשים, מוטיב המשושים כמעט ונזנח לחלוטין. ההרכבה טובה והחומרים דומה לעבר, אך יש שימוש נרחב יותר בחומרים רכים כך שהתוצאה הכללית עדכנית ונעימה יותר.

ג'ילי גיאומטרי C אבזור
צילום: בן חסון

לוח המחוונים נותר ללא שינוי והוא עדיין קטן אך די ברור, מסך המולטימדיה גם הוא ללא שינוי – אך בג'ילי השקיעו בממשק שעוצב מחדש כמעט לגמרי. הוא נראה מודרני ונקי, כולל חלונות צפים ומגוון אפשרויות והתאמה אישית רחב מזה הקודם. התוצאה עדכנית יותר אך התגובות אינן מיידיות, יש לא מעט תפריטים ולא הכל נגיש או מסודר בהיגיון. בכלל, בג'ילי העבירו את תפעול מרבית המערכות למסך – כולל המיזוג שבעבר תופעל מפקדים נפרדים, וזה כרגיל הופך את התפעול בזמן נהיגה למסורבל יותר. וכן, בורר מצבי הנהיגה ועוצמת הבלימה הרגנרטיבית עדין מתופעלים רק מהמסך, והם עדיין נמצאים תחת תפריטים שונים – וזה פשוט הביא לכך שעברנו פחות בין המצבים. חבל.

ג'ילי גיאומטרי C לוח מחוונים
צילום: בן חסון

עוד בענייני התפעול, למרות גלגל ההגה החדש עדיין ישנו כפתור יחיד האחראי גם על עוצמת השמע וגם על תפעול מחשב הדרך – וזה מייצר סרבול ובלבול מפעם לפעם. ידית ההילוכים עברה מימין להגה והידית השמאלית אחראית גם על ענייני התאורה וגם על ניקיון השמשות. יש לא מעט תאי אחסון – שני מחזיקי כוסות ותא קטן לידם, משטח טעינה אלחוטי, תא קטן בין המושבים, תאים לבקבוקים בדלתות וגם תא כפפות הנפתח באמצעות כפתור אה-לה-טסלה, אלא שזה האחרון הוא למעשה כפתור מכאני פשוט.

תנוחת הנהיגה אינה גבוהה במיוחד וגם לא ממש נוחה, גם בגלל זווית הדוושות וההגה. מושב הנהג עצמו שטוח וחסר תמיכה צידית ותמיכה לגב העליון והתחתון, וללא אפשרות לכוונון האחרון. בזכות מבנה הקונסולה המרחב מלפנים עדיף מאשר בדגם היוצא אך לא מצטיין בפני עצמו – הגג קרוב לגבוהים והתחושה היא שמדובר ברכב צר, ובהקשר זה הוא מזכיר יותר משפחתית מאשר רכב פנאי של ממש. שדה הראייה לאחור מספק, לפנים קורה A מפריעה לגבוהים.

ג'ילי גיאומטרי C סביבת נהג
צילום: בן חסון
 

מאחור ומאחורה

הכניסה לאחור ללא שינוי – סבירה למדי ומרחב מספק, מקביל לשל משפחתית קומפקטית. לשלושה יהיה צפוף, גם בגלל מנהרת הינע אך שניים ישבו בנוחות יחסית עם מרווחי ברכיים וראש מספקים. הנוסעים שם יאלצו להסתדר עם פתח מיזוג אחד ויחיד וללא תאורת קריאה. מצד שני, יש משענת יד, שני שקעי טעינה, אותם משטחי דיפון נאים, גג שמש פנורמי (צר וקצר) ועוד.

ג'ילי גיאומטרי C מרחב מאחור
צילום: בן חסון

דלת תא המטען הקטנה נפתחת ידנית אך היא קלה אז זה לא ממש מפריע. התא עצמו קטן – 340 ליטרים בלבד – אך המבנה יעיל. בג'ילי מציעים להעמיק את תא המטען לכ-417 ליטרים תמורת 1,200 שקלים וויתור על האביזרים שמתחת לרצפת התא. בכל מקרה, ישנה מדרגה בין הסף לרצפה התא (שתעמיק עם ההעמקה…) וקיפול המושבים מייצר רצפה כמעט שטוחה.

ג'ילי גיאומטרי C תא מטען
צילום: בן חסון
 

יותר דומה משונה

בצד ההנעה והתנועה כמעט שאין שינויים – לא במפרט ולא בפועל בכביש. המנוע החשמלי היעיל מנפק ל-C ביצועים טובים מאוד בכל מצב עם מספיק כוח זמין באופן כמעט מיידי לעקיפות, צבירת מהירות מהירה ושמירה על קצב בעליות ממושכות. 

נראה שנעשה ניסיון לכייל את דוושת התאוצה מחדש כך שהעברת הכוח תהיה ליניארית ומדודה יותר ולרוב זה המצב כאשר נשארים ב'אקו'. אלא שהרכב עדיין מתקשה להעביר את הכוח אל הקרקע כך שבמקום סבסוב צמיגים רועש מתקבלת פעולה "מונעת" המגבילה את הספק המנוע בעת הפנית ההגה, וזה יגיע במלואו רק כאשר ההגה ייושר – אז בקרת המשיכה תתערב אם תגזימו. במצב 'ספורט' התגובות חדות מדי ומביאות לא פעם לסבסוב רועש ודרמטי של הצמיגים גם כאשר הבקרות פועלת, לעיתים עד למהירות תלת-ספרתית – רגע של חוסר תשומת לב וכל הורי הגן יסמנו את האבא החוליגן.

ג'ילי גיאומטרי C פנים
צילום: בן חסון

ההתנהלות בכבישי ושבילי ישראל דומה גם היא. גיאומטרי מצליח לייצר איזה רייד נעים על שיבושים קטנים מסוימים אך מתקשה עם שברים או שיבושים גדולים שם הוא עשוי ממש לחבוט. במעבר על רצף הוא עשוי לזוז ולקפץ לא מעט, אך הוא מטפל באופן ראוי בפסי האטה. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת אך נותרת בינונית, כך גם הריסון בכביש גלי. רמת גבוהה של רעשי רוח ודרך לא תורמת לנינוחות. 

בשבילים הנוחות טובה פחות; כאשר השביל מהודק היטב ה-C מצליח להתמודד עם הדרך, אך שינויי גובה וחריצים לא מתקבלים בברכה והחתך הנמוך לא מאפשר התמודדת טובה עם אבנים. 

ג'ילי גיאומטרי C שטח
צילום: בן חסון

בכל הקשור ליכולת הדינמית, האחיזה נאותה, זוויות הגלגול סבירות, לבלמים עוצמה מספקת והזנב ניטרלי. מצד שני ה-C מתקשה להעביר את הכוח ביציאה מהפניה, ישנה נטייה ברורה לתת היגוי, במיוחד תחת כוח. הבקרות עובדות שעות נוספות (עד כדי ריח בלמים), הבלמים אינם מדויקים ופוגעים ביציבות הכיוונית בעומס. 

ג'ילי גיאומטרי C
צילום: בן חסון
 

טווח

את ימי המבחן המאומצים העברנו במסגרת אחד מגלי החום הכבדים ששררו כאן, ויש לזכור זאת. הנתון הממוצע עמד על 4.9 ק"מ לקוט"ש השווים לטווח של 340 ק"מ, בהחלט מרשים בהתחשב בעומס הביצועים והחום. שיוט מהיר הניב נתון מעט נמוך מכך, שיוט נינוח ונסיעה בכבישי הצפון כ-5.9 ק"מ לקוט"ש (מעל 410 ק"מ) ונסיעת בוקר פקוקה כמעט 7 ק"מ לקוט"ש – ליצירת טווח הזהה כמעט לזה הרשמי (490 ק"מ).

ג'ילי גיאומטרי C טווח נסיעה וסוללה
צילום: בן חסון
 

סיבוב שני

בג'ילי בחרו להתמקד במתיחת הפנים הזו במה שחשוב לרוב הרוכשים רכב חשמלי – הסיפור הטכנולוגי וההרגשה שהוא נותן. לכן השקיעו בשינויים נראים לעין כמו עיצוב מבחוץ ובפנים, יצירת תחושה אוורירית ונקיה בסביבת הנהג בזכות שינוי מבנה הקונסולה וממשק בהיר למערכת המולטימדיה – ומעל לכל: הארכת הטווח החשמלי בפועל יחד עם שיפור בביצועים. עם זאת, תחומים כמו מרחב פנים מצומצם יחסית, עידון, איכות ונוחות הנסיעה או היכולת הדינמית לא טופלו, ודגם זה עדיין לא נבחן ביורו NCAP. 

ההצעה של ג'ילי למשפחה החשמלית בהחלט משופרת ביחס לדגם המקורי, והטווח נותר הצד החזק שלה. עם זאת, מול מתחרים ישירים – בהנעה, מבנה, מחיר – ובתחומים הנ"ל, גיאומטרי C צריך להשתדל יותר.

*פורסם ב-23.07.23 (נוסף וידאו)

ג'ילי גיאומטרי C סיכום מבחן דרכים
צילום: בן חסון